Arbetsmiljöarbete – från tuggummitrick till dialog
Ett aktivt arbetsmiljöarbete
Med hjälp av ett aktivt arbetsmiljöarbete kan vi tillsammans utveckla verksamhet, medarbetare och arbetsmiljö på ett sätt som främjar god hälsa på arbetsplatsen.
För medarbetarna
- Förebygger olyckor, arbetsskador och ohälsa
- Ger förutsättningar för personlig utveckling genom inflytande över arbetsinnehåll och arbetsmiljö
- Ger medarbetarna förutsättningar att göra ett bra jobb för sina invånare, brukare, klienter, elever, barn och patienter
För verksamheten
- Leder till lägre sjukfrånvaro
- Skapar attraktiva arbetsplatser som får medarbetare att stanna kvar
- Medför engagerade medarbetare som bidrar till verksamhetens kvalitet, resultat och mål
- Hur den fysiska miljön är ordnad
- Stämningen och den sociala miljön
- Teknik och it-system som används
- Hur arbetsorganisationen ser ut
- Vad arbetet innehåller
Instruktion
- Dela in er i mindre grupper.
- Diskutera gruppvis vad som kännetecknar en bra arbetsmiljö och kom överens om fem kännetecken, anteckna på notis-lappar. Ett tips är att börja med att var och en får några minuter på sig att fundera och anteckna på egen hand. Därefter tar ni diskussionen och enas om fem kännetecken.
- Redovisa i storgrupp genom att sätta upp och sortera lapparna på tavla eller blädderblock. Är det ungefär samma kännetecken eller är variationen stor? Jämför och sammanfatta hur er bild av en bra arbetsmiljö ser ut.
Bra att ha till övningen
För att förstå vad som är extra viktigt hos oss i kommuner, regioner och kommunala företag kan arbetsmiljön också beskrivas utifrån begreppen friskfaktorer och riskfaktorer.
Forskaren Eva Vingård berättar om frisk- och riskfaktorer och hur de påverkar verksamheten.
- Rättvis och transparent organisation
- Närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap
- Delaktighet och inflytande
- Kommunikation och återkoppling
- Prioritering av arbetsuppgifter
- Kompetensutveckling hela arbetslivet
- Systematiskt arbetsmiljöarbete i vardagen
- Tidiga insatser och arbetsanpassning
* Identifierade friskfaktorer i flera vetenskapliga studier med relevans för kommuner, regioner och kommunala företag.
Fysiska och tekniska risker
Till exempel fysisk ansträngande arbetsmoment, buller, bristande skyddsutrustning, kunskaper och rutiner vid användning av maskiner, bristande underhåll som hala golv och halt vinterunderlag, brister i och användning av IT-system.
Organisatoriska risker
Till exempel otydlighet i prioriteringar, ledarskap och mål, arbetstidens förläggning och brist på återhämtning, brister i och användning av IT-system.
Sociala risker
Till exempel mobbning, kränkande särbehandling, brist på stöd och samarbetssvårigheter, pressade externa relationer med inslag av trakasseri, hot och våld, brister i och användning av IT-system.
I nästa avsnitt tittar vi på hur hot och våld kan definieras .
Olika personer kan ha olika uppfattningar om vad som är hot eller våld. Olika människor upplever också hot och våld på olika sätt.
Våld är aggressiva handlingar som leder till fysisk eller psykisk skada hos en annan människa. Med hot menas till exempel muntliga eller skriftliga hotelser om fysiskt våld eller skadegörelse.
Vad som upplevs som hot eller våld varierar och går inte alltid att särskilja.
Tips! Använd Suntarbetslivs verktyg Säkerhetsdialogen för att arbeta förebyggande mot hot och våld i jobbet.
- Vilka friskfaktorer är det motiverat att vi arbetar med i vår organisation?
- Vilka riskfaktorer är vanliga hos oss idag? Hur arbetar vi med dem?
Arbetsmiljön i lagar och avtal
Sverige har en lång tradition av samarbete och samverkan mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer. Det har lett fram till både lagstiftning och kollektivavtal som reglerar förhållandena på arbetsplatsen och berör arbetsmiljön.
Nu ska vi titta på hur lagar och avtal berör arbetsplatsen.
Samverkan
- Samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare regleras i arbetsmiljölagen kapitel 3 och 6.
- Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö.
- Chefer och skyddsombud ska samverka i arbetsmiljöarbetet men har också olika roller.
Ansvar
- Arbetsmiljölagen anger vilka som har ansvar för arbetsmiljön och hur långt ansvaret sträcker sig.
- Huvudansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivaren.
- Medarbetarna ska medverka i arbetsmiljöarbetet, det är ett ömsesidigt ansvar.
Varför är viljan att samverka en förutsättning för att skapa en bra arbetsmiljö?
Instruktion
- Dela in er i mindre grupper.
- Läs fallbeskrivningen från egen telefon, dator eller papper.
- För dialog med stöd av frågorna i fallbeskrivningen.
- Redovisa i storgrupp.
- Skriv ut fallbeskrivningen här.
Bra att ha till övningen
Systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen
SAM beskriver hur arbetsmiljöarbetet går till i vardagen på arbetsplatsen och gäller för alla arbetsgivare.
Förutsättningar för SAM
- Samverkan på alla nivåer i organisationen
- Kunskaper om lagar, avtal och regler för arbetsmiljön
- Uppgiftsfördelning för vem som gör vad
- Rutiner för hur arbetsmiljöarbetet går till
Har vi rätt förutsättningar för ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, med tanke på samverkan, kunskaper, uppgiftsfördelning och rutiner?
Kan vi komma på några exempel där vi arbetar på det sätt som beskrivs i ”SAM-hjulet”?
- Ta en kort paus.
- Lyssna på podden.
- Känner ni igen er? Finns det några likheter eller skillnader med er arbetsplats?
Välkomna till Suntarbetslivs podd. Ni kan väl börja med att berätta vilka ni är.
Boel:
Jag heter Boel Steen och arbetar som HR-strateg i Kristianstads kommun.
Birgitta:
Jag heter Birgitta Olsson och är ordförande för Lärarförbundet i Kristianstad.
Speaker:
I dag har ni inom Kristianstads kommun all anledning att vara stolta över ert arbetsmiljöarbete. Men resan dit började ju med det många bävar för, nämligen en inspektion från Arbetsmiljöverket. Kan du berätta mer om det Boel?
Boel:
2008 fick vi en stor inspektion som satte igång alltihop. Och det som var startskottet var att det blev ett medvetande för politikerna om att det var viktigt att jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete.
Speaker:
Vad betydde det för er då, att politikerna faktiskt fick upp ögonen för det här arbetet?
Boel:
Det betydde ju att vi fick ett genomslag i hela organisationen och att vi hade lättare att nå ut med budskapet om vikten av att jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete, som kanske låter tråkigt som ord men där man ändå började förstå att det här är någonting som ligger på mitt bord som chef, alltså ansvaret som chef.
Speaker:
Vilka brister var det som blev tydliga vid den här inspektionen?
Boel:
Vi brast i princip i allt, kan man väl säga. Tyvärr var det så. Så det vi fick på vårt bord sedan, en partsammansatt arbetsgrupp, det var att arbeta fram rutiner, blanketter och struktur för att kunna gå ut till verksamheten och påbörja samarbetet.
Speaker:
Kom just de här bristerna som en överraskning för er? Eller var det något ni kände till sedan tidigare?
Boel:
Vi kände till dem, eller vi var smärtsamt medvetna om det när verket knackade på dörren, kan man säga. Men jag brukar säga så här att vi ska se Arbetsmiljöverkets inspektion som en tillgång och något positivt för oss. För de öppnar ögonen för saker som vi inte normalt sätt ser själva. Man blir lätt hemmablind. Och då är det viktigt att ta till sig det som kommer utifrån.
Speaker:
Och vad hände därefter då? När ni väl satte igång med arbetet, vad var det första ni gjorde?
Boel:
Det var ju att gå ut och informera och starta igång alla de här processerna som finns inom systematiskt arbetsmiljöarbete. Att medvetandegöra cheferna om att de har de skyldigheter som åligger dem vad gäller riskbedömningar och annat. Så det var ett stort utbildningspaket, kan man säga.
Birgitta:
Och man kan också säga då att för medarbetarna var det här ett helt nytt begrepp, systematiskt arbetsmiljöarbete. Man tyckte att det här var jättefarligt och konstigt i början. Ända tills man förstod att det är ju egentligen någonting vi har sysslat med lite grann innan också. Men nu blev det liksom lite skarpt läge i det här. Nu har vi ett namn på det och det här är tvingande.
Speaker:
Vad är den viktigaste nyckeln då för att komma igång ute i vardagen på arbetsplatserna?
Boel:
Arbetsplatsträffen är ju ett av de viktigaste forumen i vårt samverkansavtal, och det är ju där som man på arbetsplatsen i det nära sammanhanget har sitt direktinflytande som medarbetare. Det är ju där chef och medarbetare i arbetslaget ska hantera de vardagsfrågor som rör alla på arbetsplatsen, och där jag kan lyfta upp min syn på saken.
Birgitta:
Det är ju där ute det måste fungera för det är ju faktiskt där man bedriver den största delen. Det är ju inte på kommunnivå där jag och Boel sitter, utan det är ju faktiskt där nere man måste ta tag i de här frågorna.
Boel:
Och det är där kunden finns, i den relationen också.
Birgitta:
Det absolut viktigaste, det tror jag är det här med dialog. Att man har en förståelse och att man får en insikt i vad det handlar om.
Speaker:
Vad märker ni då som den tydligaste skillnaden när den här dialogen har börjat fungera ute på arbetsplatsen?
Boel:
Ja, det är ju så att där kunskap och medvetenhet finns så blir detta inget problem. Där är en bra dialog. Vi tar till exempel buller som vi förr kunde uppleva som ett stort problem, i dag tar vi hand om det. Man anmäler, man undersöker och man åtgärdar – och man utvärderar.
Speaker:
Kan ni beskriva några utmaningar då som ni stötte på när det här arbetet drog igång?
Boel:
Utmaningarna var ju att över huvud taget skapa förståelse för att få igång det. Att man ska göra sina riskbedömningar, att man ska göra årlig uppföljning och framför allt förklara varför. För det är en resa att göra och det är just att få in det som en naturlig del som är den största biten att göra.
Speaker:
Och hur gör man det då? Hur gör man för att få in det som en naturlig del?
Birgitta:
Ja, det man gör framför allt det är att man tänker arbetsmiljö. Det är inte någonting som man ska ha, på ett möte om året så pratar vi arbetsmiljö eller vi har en punkt när vi träffas. Utan att det kommer in i allting man gör. Alla beslut man ska ta och alla förändringar, det måste man tänka in också – vad får det för konsekvenser för arbetsmiljön?
Boel:
Ja, man ska vara medveten om att vi möttes ju inte av positiva hejarop i alla sammanhang inledningsvis. För det här var ingenting som man var speciellt intresserad av att syssla med varken i chefsled eller i medarbetarled. Så att för oss som fick uppdraget att driva det här arbetet, så var det ju i många stycken ett stort motstånd också i organisationen. Man tyckte att det här krånglade till det.
Birgitta:
Ja, utmaningen bland medarbetarna kan man väl säga att det är väl att förstå att man är en del. Att det är inte chefen som ska göra det här bara, utan det är faktiskt jag en del i också. Och det var inte heller enkelt från början, för man tycker det var rätt så bekvämt, att ”det där med arbetsmiljö, det är chefens sak, och så jobbar vi på”. Så det var inte helt enkelt heller att övertyga, att få dem att förstå hela meningen med det här.
Speaker:
Kortfattat, om ni ska blicka tillbaka lite på den här resan, vad är det ni tycker har fungerat allra bäst?
Boel:
Det som har fungerat allra bäst, det har varit den medvetenhet som hela organisationen har fått om vikten av att arbeta med arbetsmiljöfrågor. Och att man har kommit till insikt om att det här är en förutsättning för att vi ska kunna leverera en god produkt till våra kunder.
Speaker:
Vad skulle du säga Birgitta?
Birgitta:
Jag skulle nog vilja säga också styrkan, att vi har haft den styrkan att vi har gjort allting det här tillsammans. Det tror jag absolut har gjort att vi har kommit så långt.
Boel:
Sedan står vi inför andra svårare frågor, som de psykosociala arbetsmiljöfrågorna, som inte är lika lätta att lösa direkt på arbetsplatsen där det krävs andra insatser.
Birgitta:
Mm. Det gör vi absolut. Jag som då är ordförande i ett fackförbund får ju rätt så många, eller väldigt många frågor kan jag säga, som egentligen inte vi skulle ha haft. Som skulle varit till arbetsgivaren istället där man skulle tagit upp på arbetsplatsen och där man skulle ha jobbat med det där. Så där är ju ett område som vi givetvis skulle ha jobbat på.
Boel:
Ja, sedan är det ju det här att man kommer på efter hand som den här resan pågår, att man blir aldrig klar. Man kommer aldrig i mål och vi kommer aldrig att bli helt färdiga. Utan ju mer finlir, desto mer utmaningar ser man att man står inför, eller hur Birgitta?
Birgitta:
Jo, det stämmer absolut. Och det är ju det som jag känner är vår styrka också, att vi tycker att det här är roligt. Vi tror på det här stenhårt.
- I vilka forum kan vi lyfta arbetsmiljöfrågor?
- Vilka interna rutiner för arbetsmiljöarbete har vi? Var hittar vi dem?
- Hur arbetar vi med uppföljning?
Instruktion
- Uppgiften genomförs på den egna arbetsplatsen.
- Beräknas ta cirka tre timmar totalt.
- Bör kunna utföras inom ramen för uppdraget som chef eller skyddsombud.
- När utbildningen avslutas i modul 6 gör vi en uppföljning och diskuterar hur det har gått.
- Hela uppgiften skrivs ut här.
Uppgiften består av tre delar och handlar om att kommunicera med
- Anställda på arbetsplatsen
- Din chef/ditt skyddsombud
- Ditt nätverk för arbetsmiljöfrågor
Vi har gått igenom
- SAM och varför det är viktigt att jobba aktivt med arbetsmiljöfrågor
- De vanligaste frisk- och riskfaktorerna
- Lagar, föreskrifter och avtal som reglerar och påverkar arbetsmiljöarbetet
- Samverkan, roller och vem som ansvarar för vad
- Systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen
- Hur andra gör och hur det ser ut på vår arbetsplats
Regler om skyldigheter för arbetsgivare och andra skyddsansvariga om att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.
Arbetstidslagen (ATL)
Regler om hur mycket man får arbeta per dygn, per vecka och per år. Tar upp jourtid och beredskap, vilka raster och pauser man har rätt till och vad som gäller för nattvila.
Medbestämmandelagen (MBL)
Lagen om medbestämmande i arbetslivet, innehåller bland annat regler om när arbetsgivaren måste förhandla med representanter för de anställda och vad som gäller om det blir konflikt.
Förtroendemannalagen (FML)
Lagen om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen, innehåller regler som syftar till att underlätta det fackliga arbetet och ge ett extra skydd till den som är fackligt förtroendevald.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS)
Alla föreskrifter samlade för nedladdning.
AFS 2001:1
Arbetsmiljöverket, föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete
AFS 1993:2
Arbetsmiljöverket, föreskrifter om våld och hot i arbetsmiljön
AFS 2001:3
Arbetsmiljöverket, föreskrifter om användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2020:1
Arbetsmiljöverket, föreskrifter om arbetsplatsens utformning
AFS 2012:2
Arbetsmiljöverket, föreskrifter om belastningsergonomi
AFS 2015:4
Arbetsmiljöverket, föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö
Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön – viktiga pusselbitar i en god arbetsmiljö
Arbetsmiljöverkets vägledning till AFS 2015:4
Arbetsmiljöverket, verktyg för att undersöka hur din verksamhet ligger till i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Kom igång med arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöverket, startpaket för SAM med bland annat mallar för att göra en egen arbetsmiljöhandbok och dokumentera egna rutiner.
OSA-kompassen
Suntarbetsliv, med OSA-kompassen kan du som är chef eller skyddsombud sätta dig in Arbetsmiljöverkets föreskrifter om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA).
Kunskapstest i systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsmiljöverkets kunskapstest tar ca 30 minuter att genomföra och du kan även välja att bara träna på delar av testet.
AFA Försäkring, sammanfattning av forskningsprojektet Hälsa och framtid i kommuner och landsting (Hoff).
Suntarbetsliv, stöd för att förebygga hot och våld i arbetet.
Arbetsmiljöverket, information och tips om hur man kan inkludera genusperspektivet i arbetsmiljöarbetet.
Checklista aktiva åtgärder
Diskrimineringsombudsmannen, checklista för arbetsgivare – aktiva åtgärder i fyra steg
Guide till aktiva åtgärder mot diskriminering
Diskrimineringsombudsmannen om arbetsgivarens ansvar och hur arbetet med att motverka diskriminering kan läggas upp i din organisation.
Broschyrer om arbetsmiljöfrågor
Arbetsmiljöverket, lättlästa broschyrer inom en rad arbetsmiljöområden. Laddas ner kostnadsfritt.
Arbetsmiljöansvar och bemanningspersonal
Information från Arbetsmiljöverket om det gemensamma arbetsmiljöansvaret när man hyr in personal.